- Celosvětové žebříčky chuťových preferencí sestavené společností Kerry pro rok 2022 představují nejlepší nové trendy pro nadcházející rok a také ukazují, jakým směrem se další vývoj bude ubírat.
- Tyto trendy jsou podpořeny požadavky na aktivní životní styl a udržitelnou výživu, ale také o touhu objevovat tradiční chutě v nových formátech.
Podle společnosti Kerry která je předním světovým výrobcem v oblasti chuti a výživy, budou spotřebitelé v roce 2022 upřednostňovat chutě, které nabízejí něco nového, nadstandardní požitek a cílené zdravotní výhody.
Vývoj nových trendů byl urychlen pandemií COVID-19 a v roce 2022 se bude dále rozvíjet. Spotřebitelé budou vyhledávat nové chutě spojené s tradičními formáty, což vyústí v zajímavé kombinace, jako například pivo s kombuchou a šalvějí, nebo kakaové koktejly s levandulí.
Z těchto poznatků vychází globální žebříček chutí – Kerry’s Global Taste Charts pro rok 2022, který přináší nové chutě a přísady inspirující inovátory připravující potraviny a nápoje v Severní Americe, Evropě, Latinské Americe, Asii a Tichomoří, na Středním východě a v Africe. Kerry při tvorbě tohoto přehledu využívá analýzu mnoha zdrojů naznačujících další vývoj. Mezi tyto zdroje patří průzkum nově uváděných výrobků na trh, zkoumání nabídek restaurací a kaváren a cílené studie zaměřené na chování spotřebitelů. Kromě toho využíváme i vlastní interní nástroje společnosti Kerry pro získávání informací, jako je Trendspotter, sledujeme vlivné influencery na sociálních sítích a využíváme také cenné znalosti našich šéfkuchařů, baristů a barmanů.
Chuťové trendy pro rok 2022
Snaha o zdravý životní styl, obzvlášť ve spojení s pandemií COVID-19, spustila zájem o známé a tradiční chutě, ale na druhou stranu spotřebitelé chtějí i překvapivé a netradiční kombinace příchutí, jako je čokoláda, sýr, dým a chilli. To je dáno omezením cestování, kdy lidé chtějí poznávat svět alespoň prostřednictvím svých chuťových pohárků. To se projevuje v novinkách pro rok 2022, především spojených s mexickou, thajskou a korejskou kuchyní.
Pro spotřebitele je také důležitý požitek a komfort, který je spojený s tradičními příchutěmi, například čokoládou nebo vanilkou, případně s návštěvou známého bistra, které bylo během pandemie uzavřeno. V přehledech se objevují časově omezené, nebo sezónní nabídky podpořené chutí desertů a alkoholických nápojů.
Rostoucí povědomí o imunitním systému, který z velké míry vychází ze zažívacího traktu, vyvolává i poptávku po takzvaných „better-for-you” potravinách a nápojích, které dávají konzumentům pocit, že se aktivně podílejí na svém budoucím zdraví, dávají jim pohodu a mají skvělou chuť. Mezi takové patří různé rostlinné či citrusové příchutě, nebo složky získané fermentací.
Soumya Nair, ředitelka globálního spotřebitelského výzkumu a průzkumu ve společnosti Kerry, k chuťovým trendům uvedla:
„Pandemie COVID-19 zasáhla spotřebitele na hluboce emocionální úrovni a změnila jejich priority a vnímání zdraví a zdravého životního stylu. To jistě ovlivnilo jejich celkové preference v oblasti potravin a nápojů, což je pro inovátory výzvou k vytváření nových chutí, které budou hnacím motorem jejich úspěchů při vývoji nových výrobků a úpravě stávajících.
Nové příchuti a ingredience reagují na požadavky proaktivních spotřebitelů, kteří hledají funkční potraviny a nápoje, napomáhající v dosažení jejich cílů v oblasti zdraví a zdravého životního stylu. Kromě toho nyní, kdy bylo a je omezeno cestování, pozorujeme zájem o objevování prostřednictvím chuťových pohárků – asijské a latinskoamerické chutě se navrací s novou energií do nových potravin a nápojů. Pozorujeme, že konzumenti hledají u tradičních formátů prvek překvapení i komfortu – to je příležitost pro nové výrobky, kde je možné snoubit touhu po nových chuťových zážitcích s klasickými jídly a nápoji.“
Udržitelná výživa
Dalším důležitým faktorem formujícím preference je udržitelnost. Spotřebitelé vyhledávají suroviny a výrobky, které pocházejí z jasných zdrojů a mají prověřený původ. Nedávný průzkum společnosti Kerry zjistil, že celosvětově 49 % spotřebitelů nyní při nákupu potravin a nápojů zohledňuje právě udržitelnost.
„Spotřebitelé také aktivně vyhledávají potraviny a nápoje vyrobené udržitelným způsobem, které mají výrazně pozitivní dopad na naši planetu, na jejich zdraví a pohodu. Upřednostňují potraviny vyrobené ze známých ingrediencí, pokud možno lokálního původu, s jasným značením. V přehledech můžeme pozorovat tento trend zdůrazňování původu surovin, chuťového náboje a vhodnosti pro zdravý životní styl. To vše přispívá k novým směrům v chuti potravin které přinášejí autentické zážitky spojné s konzumací,“ uzavřela Nair.
Začněte svůj příběh chuti ještě dnes
V dynamickém a rychle se měnícím prostředí nebyly inovace nikdy tak důležité pro uspokojení preferencí spotřebitelů – a chuť je první, kde je třeba začít.
„Chuť je základem inovací a úspěšného vývoje nových produktů. Cílem společnosti Kerry je jít společně s našimi zákazníky ještě dál, pomocí této nové inspirace vytvořit výrobky, které budou na trhu vynikat. Pokud chcete budovat příběh chuti ve vašich výrobcích, rádi Vám v tom pomůžeme.,“ dodala Nair.
Taste Charts ke stažení zde.
Taste Charts
Každý příběh potřebuje inspiraci. V tom vám mohou pomoci naše přehledy chutí pro rok 2022, které vám otevřou svět požitků, vůní, chutí a ingrediencí a jsou inspirací pro inovace ve výrobě potravin a nápojů. Ukazují, jakým směrem se vyvíjejí priority zákazníků a naznačují, kam půjdou trendy, které budou hnací silou růstu úspěšných inovací v příštím období. Přehledy jsou rozděleny do pěti klíčových kategorií:
- Sladkosti
- Snacky
- Savoury
- Nápoje – teplé a na bázi mléka
- Nápoje – studené a na bázi vody
O společnosti Kerry Group
Společnost Kerry je předním světovým partnerem v oblasti chuti a výživy pro potravinářský, nápojový a farmaceutický trh. Podílíme se spolu s našimi zákazníky na inovacích, abychom vytvářeli skvěle chutnající výrobky s lepší výživovou hodnotou a funkčností a zároveň máme stále na zřeteli udržitelnost výroby. V naší práci využíváme našich hlubokých znalostí chování spotřebitelů a můžeme se opřít o globální vývojový tým více jak 1100 potravinářských vědců. Naše globální působnost nám umožňuje řešit rozmanité výzvy a požadavky zákazníků s využitím komplexních řešení. Ve společnosti Kerry se snažíme být našim zákazníkům cenným partnerem, vytvářet svět udržitelné výživy a do roku 2030 oslovit více než 2 miliardy konzumentů s výživou založenou na udržitelnosti. Další informace naleznete na našich stránkách www.kerrygroup.com.
Kontaktní informace:
Andreea Bonis
Marketingová manažerka/Taste and Nutrition (Chuť a výživa)
T +40 31 860 21 21 | M +40 757 023 566 | E andreea.bonis@kerry.com
kerry.com | linkedIn: @kerry | twitter: @wearekerry