Přechod byl klíčovým slovem pro Danish Crown (DC) během první poloviny finančního roku 2021/22. Po 2,5 letech obrovské poptávky zejména z Číny byly prodejní a výrobní kapacity přesměrovány tak, aby uspokojily poptávku v Evropě a ze zemí, jako jsou USA, Austrálie a Japonsko, uvedla skupina DC na svém webu.
„Nechť není tajemstvím, že přechod byl náročný úkol, protože se shodoval s rostoucí nabídkou prasat od našich družstevních vlastníků. Naši zaměstnanci odvedli obrovské úsilí, propracovali se přes výzvy, a to nám dnes umožňuje vykazovat solidní a přijatelné finanční výsledky,“ říká Jais Valeur, generální ředitel skupiny DC.
V DC zaznamenali v prvním pololetí finančního roku nárůst tržeb o 3,6 % z 28,9 miliardy DKK na 29,9 miliardy DKK. Protože však náklady na výrobu a distribuci vzrostly o 4,8 procenta na 27,7 miliardy DKK, zisk po zdanění se snížil z 1,3 miliard DKK na 1,1 miliard DKK. Zároveň se ukázalo, že inflační tlak, který je v současnosti na prvním místě globální ekonomické agendy a má dopad i na DC, je v průběhu pololetí mnohem větší, než se očekávalo. Náklady na dopravu, balení a energii vzrostly téměř o půl miliardy dánských korun.
„Kombinace rostoucích nákladů a stagnujících trhů byla realitou, které jsme čelili během prvních měsíců finančního roku. To nám samozřejmě znesnadnilo potřebné zvýšení cen. I když se to postupně měnilo s tím, jak se tlaky covid-19 v celé Evropě zmírňovaly, stále máme před sebou kus cesty, protože víceméně všechny náklady se po ruské invazi na Ukrajinu posunuly o další stupeň výše,“ říká Jais Valeur.
Zatímco zisky ve zpracovatelských společnostech DC byly sníženy kvůli rostoucím nákladům na suroviny, balení, dopravu a energii, skupina zaznamenala pokrok ve společnosti DAT-Schaub, která zpracovává části vepřových těl z porážek na potravinářské přísady a suroviny pro farmaceutický průmysl. S rostoucími aktivitami a výnosy DAT-Schaub opět hlásí rekordně vysoké zisky a zlepšení o 17 procent.
Cena hovězího masa během pololetí výrazně vzrostla díky pozitivnímu provoznímu vývoji a nízké nabídce hovězího masa v Evropě. Pozitivní vývoj se projevil na dvou hovězích porážkách v Německu a pro společnost Scan-Hide, která zpracovává kůže skotu pro kožedělný průmysl. V lednu DC úspěšně uvedla na trh svou první velkou sérii rostlinných analogů masa pod značkou Den Grønne Slagter. Sokolõw v Polsku a KLS ve Švédsku si také vydobyly pevnou pozici na trhu s rostlinnými alternativami na svých domácích trzích a na nadcházející podzim plánují rozšířit své produktové řady.
„Naše silné nastavení poskytuje základ pro optimismus do budoucna, ale stále máme před sebou kus cesty. Finance farem jsou v současnosti pod tlakem kvůli prudce rostoucím cenám krmiv a energií, takže hlavním úkolem je obnovit naši konkurenceschopnost,“ říká Jais Valeur.